Blir det Bordshockey-SM för er nästa år?

Bordshockey är den stora sporten i det lilla formatet, också kallad ”schack i 100 kilometer i timmen”, för att understryka kombinationen av fart och strategi. För en oinvigd är det lätt att tro att ishockeyspel är en oorganiserad lek, men säg den sport som inte börjat så, och idag är bordshockey faktiskt en etablerad sport med VM, SM och klubbar över hela landet.

Som så mycket annat är ishockeyspelet en svensk uppfinning. Spelet uppfanns på slutet av 30-talet. Svenska Stiga kom tidigt in i handlingen och är idag den ledande fabrikanten av ishockeyspel. Serietillverkningen kom igång i slutet av 50-talet. Från början var spelplanen i trä och spelarna platta plåtgubbar, men snart nog kom plasten in i spelet och plåtspelarna byttes ut mot tredimensionella plastfigurer. 1957 vann det svenska ishockeylandslaget Tre Kronor sensationellt VM-guld i Moskva, med Sovjet på andra plats. Några månader senare fanns Stigas första bordshockeyspel på marknaden, med spelare föreställande just Sverige och Sovjet. Med hjälp av VM-hjälten Sven Tumba ökade hockeyspelsförsäljningen från 25 000 spel per år till 230 000 spel 1958, och succén var ett faktum.

Därefter har spelet förvandlats från ett kul sällskapsspel till en organiserad sport med lokala klubbar och ligor, och över alltihop vakar Svenska Bordshockeyförbundet, SBHF. Det finns numera både världsmästerskap, världscup (World Tour) och världsranking. Här hemma finns som sagt lokala ligor, men det största svenska bordshockeyevenemanget är givetvis SM.

SM i bordshockey, som trots namnet även är öppet för utländska spelare och brukar locka spelare från ett tjugotal länder, spelas i början av varje år, och här märks tydligt sportens ungdomlighet. Det är inte som i boule där alla spelare under pensionsstrecket betraktas som juniorer. I Bordshockey-SM finns det faktiskt två juniorklasser – Knatte, för spelare upp till 12 år, och Junior, för spelare upp till 18. I bordshockey betyder ”veteran” spelare över 40, som även de har en egen SM-klass.

Tänker er klubb åka till 2015 års bordshockey-SM eller till någon eller några av de andra grand prix-tävlingarna kanske ni behöver ett ekonomiskt tillskott. Det är en billig sport, både beträffande tävlingsavgifter och utrustning, men resor och boende kostar ju alltid en slant.