Bohus Cup i vår!

Handbollsturneringen Bohus Cup arrangeras en helg i slutet av april av handbollsklubbarna Kungälvs HK och Kärra HF. 2015 blir det 37:e gången Bohus Cup spelas, så förvänta er en välorganiserad turnering. Annars skulle ju inte de deltagande lagen och klubbarna återkomma år efter år. 2014 var det över tvåhundra lag i åldersgrupper från F/P 9 upp till F/P 18 som spelade i ett tiotal spelhallar i och ikring Kungälv, Kärra och Göteborg, exempelvis Mimershallen i Kungälv och Lillekärrshallen i Kärra.

Bohus Cup spelas en helg, från fredag till söndag, och med cupens särskilda gästkort får man två nätters boende i skolor, kvällsmat på fredagen, tre mål mat på lördagen och frukost och lunch innan hemfärden på söndag.

Föräldrar och supporters får rabatterade priser om de väljer att bo på Scandic (ett hotell i Backadal mellan Kungälv/Kärra och Göteborg, och ett i Nordstan i Göteborg). Det här med tio olika hallar och olika skolor där spelarna är inkvarterade skulle ha kunnat vara ett problem, men arrangörernas egna ”cupbussar” tar spelarna enkelt mellan spelhallar och förläggningar efter en turlista med täta intervaller.

Alla deltagande lag är garanterade att få spela minst fyra matcher. De två äldsta åldersgrupperna spelar 2×20 minuter, övriga 2×15 minuter. Resultaten från de andra hallarnas matcher går att få på sms, så att man kan följa vad som händer överallt. I år testade man också att streama ut en del matcher så att de gick att följa live på webb-tv. Tyvärr nådde man inte riktigt ända fram med tekniken, men det blir säkert bättre nästa år nu när man har fått öva.

Förutom handboll arrangeras ett cupdisco på lördag kväll, då spelarna är lediga. Det brukar vara ett populärt inslag. Och alla spelare, ledare och familjer erbjuds ett gratis bad under helgen, i Oasens simhall i Kungälv.

När ni ändå är i trakten borde ni faktiskt också passa på att kolla in Bohus Fästning, som ligger tio minuters promenad från centrala Kungälv, en 700 år gammal ruin som är en fantastisk upplevelse. Här har svenskar slagits med både norrmän och danskar, faktiskt på lika blodigt allvar som en tät handbollsmatch. Det finns guidade turer och audioguide som mp3-fil. Missa inte!