Bröndby Cup Denmark

Cup Denmark är en internationell fotbollscup med runt 300 lag från 25 länder som varje år spelas under en långhelg, torsdag-söndag, i början av augusti. Platsen är Bröndbyvester strax utanför Köpenhamn. Cupen är öppen för både flick- och pojklag i alla junioråldrar, 11-manna för de äldsta, ner till 5-manna för de yngsta.

Alla lag garanteras mellan fem och sju matcher, först gruppspel och sedan slutspel. Matcherna spelas antingen 2 x 25 minuter eller 2 x 20 minuter, beroende på ålder, men alla lag får medaljer när turneringen är slut och krutröken lagt sig.

Lagen inkvarteras normalt i skolor, men för dem som önskar finns det möjlighet att bo både på hotell och vandrarhem. Mat äter man på turneringsområdet och förutom ”vanlig” och vegetarisk kost erbjuds specialmat som är gluten- och/eller laktosfri. För spelarna ingår maten i anmälan, men även medföljande föräldrar och syskon kan vara med om de köper matbiljetter.

Särskilda bussar transporterar lagen mellan boendet och tävlingsarenan, men det går också att använda Köpenhamns ordinarie kollektivtrafik.

Och en fotbollsturnering handlar ju om så mycket mer än fotboll, som kamratskap och upplevelser vid sidan av planen. Under cupen är ett besök på Bakken inplanerat, nöjesparken som marknadsför sig som Danmarks roligaste nöjespark och som erbjuder åkattraktioner, spelhallar, femkamp och mycket annat.

På lördagskvällen är det ett stort utomhusdisco dit alla spelare är inbjudna och på söndagen åker man hem, efter finaler och prisceremoni. Fast för de lag som vill går det att stanna kvar en extra natt och inte åka vidare förrän på måndagen. Och Köpenhamn är en jättestad med massor att se och göra, det är ju ändå mitt i sommaren och flera veckor till skolstart.

Tivoli för den som inte fått nog av nöjesparker. Sightseeingbåtar eller Guinness World Records Museum för er som vill uppleva det riktigt fantastiska. Eller något helt annat, det är bara fantasin som sätter gränser.

Eller nästan bara. Ekonomin kan också göra det. Fotbollscupen kostar ju pengar, liksom resan dit. Kanske har ni testat att ordna basarer, loppis eller andra insamlingar och känt att det är mycket jobb för att få in tillräckligt med pengar. Då har ni antagligen inte testat DelikatessKungen som varje år hjälper hundratals lag och skolklasser att få råd med sina äventyr. Ni säljer deras produkter och får provision på försäljningsbeloppet. Läs mer här om hur det funkar.