Dalecarlia Cup

I snart 40 år har fotbollsturneringen Dalecarlia Cup arrangerats i Borlänge för både pojkar och flickor från 8 upp till 16 år som kickar boll för glatta livet! Cupen som anordnas av IK Brage har mottot ”Sveriges trevligaste fotbollsturnering” och handlar lika mycket om vänskap och samhörighet som om fotboll.

De första åren var turneringen betydligt mindre. Numera är det mer än 500 lag som spelar fotboll på Borlänge sportfälts 33 fotbollsplaner under fyra hektiska dagar mitt i sommaren. Att alla matcher spelas på samma plats är unikt för en så här stor turnering och det gör Dalecarlia till en riktig folkfest. Spelarna kan titta på andras matcher när de själva är lediga och föräldrar och andra anhöriga slipper åka runt även om de har mer än en spelare i familjen.

För de spelare och ledare som gillar variation är det många kringarrangemang vid sidan av själva cupen. Det spelas FIFA i cupens E-sport Café och det anordnas ”Locker Room Talk” med kända fotbollsprofiler, bara för att nämna ett par av dem.

Lagen väljer själva om de vill bo på en närliggande skola och få alla måltider serverade av arrangören, från middag på onsdagskvällen till lunch på söndagen. Förutom att det är praktiskt att bo i närområdet och kunna fokusera tiden i Borlänge på fotboll bidrar även detta till samhörigheten. Kort sagt, det här vill ni inte missa!

Och det får absolut inte stupa på världsliga saker som pengar. Många fotbollsjuniorlag har svårt att få ihop ekonomin och ha råd att åka på alla cuper och träningsresor de skulle önska, men finns inte kassan får man skapa den. Ett populärt sätt är att jobba ihop pengar. Sälj delikatesser åt DelikatessKungen t ex. De står för varorna och era spelare säljer dem, sedan delar ni på pengarna.

DelikatessKungen tillhandahåller bl a belgiska praliner, lagrad cheddarost och lufttorkad salami. Ni säljer dem på den egna orten, till företag eller privatpersoner. Först tar ni upp beställningar, sedan får ni hem varorna, levererar dem till kunderna samtidigt som ni tar betalt. Konceptet har funnits nästan lika länge som Dalecarlia Cup och vid det här laget har mer än 25 000 grupper helt eller delvis betalt sina resor på detta sätt. Såväl skolresor som idrottsresor har finansierats genom försäljning av delikatesser. Nästa grupp att genomföra en lyckad och lärorik försäljning är kanske ert fotbollslag.