Drakcupen i fotboll

En långhelg i mitten av augusti varje år spelas Drakcupen i Sundsvall, en fotbollsturnering på natur- och konstgräs för pojkar och flickor från 8 upp till 15 år. Arrangörer är IFK Sundsvall och Team Heffners FF, som har arrangerat cupen i tio år.

Den yngsta klassen, 8/9 år, spelar 5-mannalag, den äldsta, 14/15 år, spelar 11-manna. Däremellan 7- och 9-mannalag. De yngsta spelar matcher om 2 x 15 minuter, de äldsta 2 x 25 minuter och 2 x 20 för spelarna på 11-12 år. Alla lag garanteras minst fyra matcher, som döms av utbildade domare tillsatta av Medelpads Fotbollsförbund.

Men som alla som spelat fotbollscup vet är själva spelet bara en del av upplevelsen. Under helgen blir det både underhållning och diverse events för spelare, ledare och medföljande föräldrar. På fredagen är det invigning med parad genom staden och på lördagskvällen blir det Drakcupsdisco i Stadshuset.

I cuppaketet ingår två övernattningar, sju måltider, fria transporter med lokalbussarna, fritt inträde på äventyrsbadet Himlabadet och på cupdiscot. Föräldrar och fans kan bo på hotell till rabatterat pris. Ja, det kan spelarna också om de vill, men annars sker övernattning på golvet i skollokaler, så ta med luftmadrasser eller liggunderlag.

Sundsvall är Norrlands tredje största stad med knappt hundratusen invånare totalt i kommunen, så transportvägarna dit är många. Bil/buss längs med E4:an, flyg till Sundsvall Timrå Airport eller tåg till Sundsvalls Centralstation. 2017 utsågs Sundsvall till Sveriges vackraste stad med gott om sevärdheter och rikt kulturutbud. Om ni skulle hinna med mer än fotboll alltså.

Eller ha råd! Men i detta fall är inte goda råd dyra utan tvärtom lönsamma. Sedan 1992 har tiotusentals klubbar, föreningar och skolklasser tjänat pengar i samarbete med Delikatesskungen. Om ni väljer att göra likadant tar ni kontakt med dem, beställer ett säljpaket och får all information ni behöver ihop med varuprover.

Sedan tar ni upp beställningar på cheddarost, salami, praliner och olivolja från släkt och vänner, på föräldrarnas arbetsplatser eller runt om i grannskapet. När försäljningen är slutförd får ni en leverans från Delikatesskungen med alla varor ni sålt. Sedan levererar ni dem till kunderna och tar betalt. Att så många grupper gjort detta för att ha råd med sina resor beror på att det fungerar. Dessutom är det kul, lärorikt och bra för sammanhållningen i laget. Kan det bli bättre?