Eskilscupen – ett fotbollsäventyr

Varje år i början av augusti sedan 1968 spelas fotbollsturneringen Eskilscupen i Helsingborg. Därför är det inte bara en av de största cuperna i Sverige utan också en av de äldsta. 13 000 spelare i 700 lag drabbar samman i 2 000 matcher under tre dagar. Fast redan innan den första dagen tågar lagen genom Helsingborg i en parad från Stadsparken via Helsingborgs centrum och till grönområdet Gröningen där det väntar show och underhållning.

Eskilscupen är öppen för pojk- och flicklag från sju år upp till sexton. De yngsta spelar matcher om 2 x 15 minuter medan de äldre spelar 2 x 20 minuter. Först gruppspel, sedan finalspel. I sjumannalagen korar man ju, i enlighet med Svenska Fotbollförbundets bestämmelser, numera inga vinnare, men Eskilscupen har löst det på ett smart sätt med ett alternativ till finalspel så att även de yngsta får spela riktigt många matcher.

Under de här dagarna kan lagen välja att antingen bo på hotell eller på skolor. Mat serveras på skolorna (förutom frukost för lagen som bor på hotell, de äter den på hotellen). Är man flera lag från samma förening kan man också välja att bo på SportLodge i Höganäs där det finns totalt 84 bäddar fördelat på åtta rum.

Föräldrar och fans kan välja mellan ett stort antal hotell, bed & breakfast, vandrarhem och campingplatser. I Helsingborg med omnejd finns alla möjliga boendealternativ för alla smaker och plånböcker.

Cupen spelas ju mitt i sommaren när många har semester, så det här går att göra till en riktigt minnesvärd resa även vid sidan av planen. I Helsingborg finns det möjlighet att prova flera andra sporter, att hälsa på exotiska djur i Tropikariet eller leka av sig hos Laserdome Prison Island med rabatt för cupdeltagare. Och så är det är ju nära till Danmark också.

Har ni inte råd? Ni kanske har långt till Helsingborg, precis varit på ett dyrt träningsläger och/eller anmält er till flera andra cuper. Ingen fara, allt går att lösa. DelikatessKungen har samarbetat med skolklasser och idrottsklubbar ända sedan 1992. Om era spelare säljer DelikatessKungens varor mot provision får ni råd med detta och mer därtill.

Produkterna det gäller är lättsålda delikatesser som ekologisk olivolja, lufttorkad salami och handgjorda belgiska praliner. Ni säljer, distribuerar och tar betalt. DelikatessKungen håller med varorna, säljmaterial och goda råd på vägen. Låter inte det som ett vinnande lagarbete?