Göteborg Ishockey Cup

I början på året, så fort röken efter nyårsraketerna har lagt sig, är det dags för Göteborg Ishockey Cup, en internationell hockeyturnering för tjejer och killar som är fjorton år gamla. 2021 ska spelarna alltså vara födda 2007. Först gruppspel, därefter finalspel. I de lag som lyckas allra bäst får alla spelare pokaler, men som vanligt är alla som kämpar väl värdiga vinnare.

Förutom svenska lag räknar tävlingsledningen med deltagare från USA, Kanada, Tjeckien, Schweiz och Tyskland, samt våra nordiska grannländer. Arrangör är Göteborg Ishockeyförbund och spelplatsen är Göteborg, men för att klara av ett sånt här jättearrangemang tar man hjälp av ishallar runt om Göteborg, som Angered, Kungsbacka och Åby. Men det där behöver inte lagen fundera över, alla lag bor centralt i Göteborg, på Scandic Hotell centralt i Göteborg. Sedan ombesörjer arrangören att transportera lagen med buss till respektive arena, och tillbaka till hotellet varje kväll. Även maten ingår i deltagaravgiften.

Förutom att det är kul att spela internationell ishockey och umgås med utländska lag vid sidan av planen öppnar det upp för ett annorlunda spel. När en ledare fick frågan om skillnaden mellan svenska och amerikanska lag vid en tidigare upplaga av Göteborg Ishockey Cup blev svaret:

• De spelar annorlunda. Det är litet rakare hockey och en massa folk är framför målen hela tiden.

Så om ert ishockeylag har åldern inne (i år eller senare) är det dags att planera för det här är ett evenemang ni inte vill missa. Ishockey är ju tyvärr inte bara en av de roligaste sporterna utan också en av de dyraste, och med anmälningsavgift och deltagaravgift blir GIC troligtvis inte årets billigaste aktivitet. Att den dessutom inträffar första veckan i januari, när plånböckerna är som allra tommast gör det till en än större utmaning.

Men håller man på med idrott triggas man gärna av utmaningar och denna går definitivt att hantera. Ett smidigt sätt för idrottsklubbar att tjäna pengar är att starta ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen. Andra lag har finansierat tävlingar och idrottsläger genom att sälja delikatesser. Det är en kul och lönsam möjlighet att tjäna pengar till laget. Ni bestämmer själva hur mycket tid ni vill lägga ner, hur och var ni ska sälja och tar inga ekonomiska risker.