Gothia Innebandy Cup

Säger man Gothia Cup tänker de flesta på fotboll, men det finns faktiskt en innebandycup med samma namn, som spelats varje år sedan 1994. Arrangören är densamma och precis som fotbollsversionen är innebandycupen en av de största i sitt slag. Varje år spelar nästan 500 lag från 6-8 nationer över 1300 matcher på 25 planer.

Det här är en ungdomsturnering för pojkar och flickor födda 2001-2008 som spelas under några dagar i början av januari, i slutet av jullovet. I gruppspelet, där alla möter alla i gruppen, är matcherna 2 x 15 minuter. De två bäst placerade lagen går sedan vidare till A-slutspel, övriga lag går till B-slutspel, och i både A och B är matcherna 2 x 20 minuter.

Matcherna spelas på olika arenor i Göteborgsområdet. Gothia Valhalla Center beskrivs som turneringens hjärta där mycket av cupens kringaktiviteter äger rum, men störst av spelplatserna är Lundbystrand med hela fem planer. Transporterna sker med turneringens egna busslinjer, Gothia Line, men med era ”Gothia cards” kan ni också åka med den ordinarie lokaltrafiken.

Lagen väljer själva om ni vill inkvarteras i skolor och sova på golvet med egna sängkläder, på hotell eller om ni vill ordna eget boende. Vill man köpa mat serveras den på skolor. Föräldrar och fans får bo på hotell till reducerat pris och har också möjlighet att köpa matkort från tävlingsarrangören.

Deltagande i Gothia Innebandy Cup ger rabatter och erbjudanden till flera aktiviteter i Göteborg. 2019 ingick fritt inträde till Universeum och Laserdome, så passa på att uppleva mer av staden än idrottshallar och skolsalar.

Men det är ju det där med pengar. Det kostar att spela, äta och bo, liksom att ta sig till Göteborg och alla eventuella kringaktiviteter som inte ingår i deltagarkortet. Men det finns en lösning även om klubbkassan inte skulle vara fylld till bredden (vilket ytterst få klubbkassor är). Sälj DelikatessKungens produkter så får ni råd med både cuper och träningsläger.

Varorna det gäller är lättsålda produkter som salami med hög kötthalt, belgiska chokladpraliner och en prisbelönt brittisk cheddarost. Era spelare säljer dem mot provision till grannar och vänner, till lokala företag eller på nätet. Efter avslutad försäljning distribuerar ni produkterna till slutkunderna, tar betalt och behåller er del av vinsten. Så ju mer ni säljer, desto mer pengar blir det till laget.