Gotlandsspelen i badminton

Badminton är ju en sport som funkar lika bra på vintern som på sommaren eftersom den med fördel spelas inomhus, förskonad från väder och vind. Men det är ju sommartid det finns mest tid att spela. Därför ligger Gotlandsspelen perfekt, vecka 28 mitt i högsommaren.

Att tävlingen spelas i Visby är inte heller fel. Gotland är fint året runt, men i juli är ön som allra skönast med sina härliga stränder och kulturevenemang för hela familjen. För det här är en badmintonturnering som gjord för att ta med föräldrar, syskon, barn och farmor. Alla vänner och familjemedlemmar får ta del av samma reserabatt med Destination Gotlands färjor.

Även på boendet erbjuds bra priser. I Gustavsviks semesterby, tre kilometer från Visby centrum, finns lägenheter, stugor, bed & breakfast och vandrarhem. Föredrar man att bo på hotell finns specialpriser på Scandic och Hotell Solhem.

Den yngsta klassen är för elvaåringar. Sedan finns det åldersgrupper ända upp till vuxna elitspelare, motionärer och veteraner i singel, dubbel och mixed. Alla drabbar samman i Wisby Rackethall med utsikt mot Östersjön.

Tänker er badmintonklubb åka till Gotland i sommar är det hög tid att börja planera. Det som kräver mest framförhållning är kanske pengarna. Anmälningsavgiften för spelarna är inte särskilt hög och badminton är ju gudskelov en billig sport att utöva. Men resan över till Gotland, boendet och kringaktiviteter kostar desto mer. Det är ju alltid skönt med marginaler också så att man slipper vända och vrida på varje krona.

Ett sätt att finansiera deltagandet i denna turnering är ett samarbete med DelikatessKungen. Era spelare säljer deras produkter mot provision, på den egna orten, genom sociala medier och till släkt och vänner. Och ju mer ni säljer, desto mer pengar tjänar ni.

Varorna det gäller är lättsålda delikatesser som deras prisbelönta cheddarost, belgiska chokladpraliner och lufttorkad salami med mycket hög kötthalt. Alltsammans i fina presentförpackningar – perfekta för företag att t ex dela ut bland kunder och leverantörer. Ni väljer själva om ni ska knacka dörr i bostadsområden, uppvakta det lokala näringslivet, sälja på nätet eller alla sätt på en gång.

Andra idrottsklubbar och skolklasser har sålt delikatesser på det här sättet sedan 1992. Nåväl, de som gick på mellanstadiet -92 är ju halvvägs till pensionen nu, men många grupper har faktiskt kommit tillbaka till DelikatessKungen flera år på raken eftersom de märker att försäljningen är både rolig och lönsam.