Ishockeyläger i Nyköping

Hur skulle det perfekta lägret med ishockeylaget se ut? Det måste såklart finnas bra träningsmöjligheter, men det är ju bara en del i pusslet. Det bör vara lätt att ta sig till orten, men också mellan arenan och boendet. Vidare vill man inte behöva lägga allt för mycket tid på praktiska problem som att transportera skridskor och annan utrustning. Det är ju själva träningen man är där för.

På Rosvalla Sportcenter i Nyköping finns två ishallar, en större och en lite mindre. Vidare finns det två gym och elva idrottshallar till. Det låter väl som en perfekt plats för ett träningsläger? Det är det också, vilket sportresebolaget OLKA kommit på och därför anordnar sådana. De har hela fyrtio års erfarenhet av sportresor och vet vad ett ishockeylag vill ha ut av ett läger. Dessutom kan de skräddarsy vistelsen efter era specifika behov och har dygnet-runt-jour under hela resan.

Laget kommer att inkvarteras i tvåbäddsrum på Good Morning Hotels, men passa på att se mer av Nyköping när ni ändå är där. Det är en av Sveriges äldsta städer. Här finns flera gamla slott som erbjuder guidad visning. På Biostaden finns fem salonger och en av Sveriges största biodukar. Hyr kajaker, testa bergsklättring eller spela minigolf i hamnen. I Nyköping finns det också gott om restauranger och kaféer för alla smaker.

Det första steget mot ett lyckat träningsläger är att ordna reskassa. Oavsett om ni väljer Nyköping eller Calgary kostar det en slant. Ett sätt att skaffa pengar är att sälja delikatesser åt laget med Delikatesskungen. Förutom att det är lönsamt är försäljning både roligt och lärorikt, och stärker gemenskapen i laget.

Precis som i hockey gäller det att ha en bra taktik och sedan göra det som krävs för att nå målet. Ju mer energi ni lägger ner, desto bättre resultat. Ni får provision på försäljningen, så hur mycket pengar ni ska tjäna hänger på er. Och Delikatesskungens produkter är populära och lättsålda. Det kan andra idrottsklubbar, men även andra föreningar och skolklasser, intyga. Många återkommer år efter år, för att ha råd med nya äventyr. Kanske kommer även ni återvända till Delikatesskungen. Då kommer ni märka att försäljning är som ishockey – övning ger färdighet.