Luciaspelen friidrott

Efter några tuffa år för svensk friidrott när stjärnor som Kajsa Bergqvist, Christian Olsson och systrarna Kallur lagt ner sina karriärer har det kommit en ny generation lovande unga friidrottare som på allvar tagit upp kampen med Europa- och världseliten.

Morgondagens Armand Duplantis, Lovisa Lindh och Andreas Kramer kanske precis tagit sina första stapplande steg i någon av Sveriges alla friidrottsklubbar. En av dessa klubbar, IFK Lidingö, är allra mest känd för Lidingöloppet, ett tufft och omtyckt terränglopp som är en del av En svensk klassiker. Men IFK Lidingö ligger också bakom en av Sveriges äldsta inomhustävlingar i friidrott, Luciaspelen, som arrangerats sedan 1986.

Sedan 1998 har tävlingen gått av stapeln i Sätra Friidrottshall i Skärholmen strax utanför Stockholm. Där samlas pojkar och flickor på nio år och uppåt, ända upp till seniornivå, för att göra upp i löpning, kast- och hoppgrenar under en långhelg i samband med Lucia (därav namnet). Man börjar fredag kväll, och under lördag och söndag tävlas det hela dagarna. Löpning sker i de udda distanserna 30 och 300 meter, men också i 60, 800 och 1000 meter, 60 meter häck och mixed stafett. Och så är det längd-, höjd- och stavhopp, samt kulstötning.

Parkeringsplatser finns precis utanför hallen och i cafeterian finns enklare förtäring, smörgåsar, dricka och godis. I hallen finns också en väl tilltagen publikläktare, så förutom deltagare och ledare är givetvis även fans och föräldrar välkomna till denna folkfest.

För att er klubb ska ha råd att åka till Luciaspelen och till andra tävlingar, evenemang och träningsläger kan ni t ex starta ett säljsamarbete med Delikatesskungen, som sedan 1992 hjälpt idrottsföreningar att få råd med sin verksamhet. De har exklusiv salamikorv med en kötthalt på minst 96 procent, engelsk prisbelönt cheddarost, belgiska chokladpraliner och en ekologisk olivolja från Sicilien.

Ni säljer dem och får betalt för varje produkt ni säljer, samt möjlighet till extra bonus om ni säljer riktigt mycket. Beställ ett säljpaket och läs mer om hur det går till. Det är ingen slump att konceptet fungerat under så lång tid och att fler än 20 000 grupper valt detta sätt att tjäna pengar till sina tävlingar och skolresor.