Norway Cup

Det finns många fotbollscuper, men Norway Cup är världens största fotbollsturnering för barn och unga, med drygt tvåtusen lag som spelar sextusen matcher på en vecka i månadsskiftet juli-augusti. Den arrangeras av Bækkelagets Sportsklub i Oslo sedan 1972, så snart har den femtio år på nacken!

Det som gör Norway Cup till en sådan succé är hängivenheten hos arrangörerna. 1 600 av Bækkelagets 2 800 medlemmar jobbar som volontärer under tävlingsveckan. Tillsammans gör de Norway Cup till en riktig folkfest. En internationell sådan, hittills har spelare och domare från 127 olika länder deltagit i Norway Cup. Den inledande öppningsparaden med flaggor och klubbdräkter är en imponerande och rolig tillställning, som följs av en öppningsföreställning med artister. Här har norska stjärnor som Tone Damli och Marcus & Martinus uppträtt, liksom svenska Zara Larsson och Eric Saade.

I år är cupen öppen för pojkar och flickor födda 1999-2007. De äldsta spelar 2×30 minuter, de yngsta 2×15 minuter (2×20 och 2×25 däremellan). Norges Fotbollsförbunds spelregler gäller, och om två eller flera lag hamnar på samma poäng avgörs placeringen i tur och ordning av målskillnad, antal mål, inbördes möte och därefter straffsparkar.

Till Norge får ni ta er på valfritt sätt, men arrangören ombesörjer transport från Gardermoens flygplats eller från andra knutpunkter om ni valt att åka med båt, buss eller tåg. Ett tips är att boka resan i god tid, vilken variant ni än väljer.

Under turneringen bor man på hotell eller någon av alla skolor arrangörsklubben har till sitt förfogande under tävlingsveckan. Detta genom att köpa ”H-kortet” (hotellboende) eller ”A-kortet” (skolboende). Dessutom ingår lagfoto och diplom, kostnadsfri kollektivtrafik i Oslo hela veckan, fri entré till två utomhusbassänger, flera museer, bio, minigolf och mycket annat. Korten är även tillgängliga för föräldrar, syskon och andra medresenärer. Frukost äter man på respektive boende, lunch och middag i tävlingsanläggningarna.

Men korten kostar ju, liksom resan till Oslo, så det kommer ändå att gå åt pengar för den här veckan. Det skulle ni kunna finansiera genom att sälja cheddarost, salami, olivolja, dragerad lakrits & mandel och praliner i samarbete med Delikatesskungen. Det har räddat fler klass- och klubbkassor än er, för det är faktiskt ett genialt sätt att tjäna pengar till idrottsföreningar. Folk gillar generellt att hjälpa unga människor att förverkliga sina drömmar, och genom att köpa god mat av dem blir det en win-win-situation.