ÖrebroCupen, en fotbollsfest

ÖrebroCupen är en årlig fotbollsturnering som spelas under fyra sommardagar på Rosta gärde i västra Örebro. Runt 500 lag bestående av pojkar och flickar på 9-15 år gör upp på 65 fotbollsplaner. Arrangörer är en allians bestående av de fyra klubbarna Adolfsbergs IK, BK Forward, Karlslunds IF och Örebro SK, och deras mål är att ÖrebroCupen ska vara Sveriges bästa ungdomsturnering. Om de lyckas är upp till er att bedöma.

De allra yngsta spelar i femmannalag. Sedan ökar laget och planen successivt ut till 7, 9 och till sist elvamanna. Samma sak med speltiden. 2 x 15 minuter för de yngsta blir 2 x 20 minuter för mellanskiktet och 2 x 25 för de äldsta klasserna. Alla lag är garanterade att få spela minst fyra matcher.

Under de fyra dagarna turneringen pågår bor lagen antingen i skolsalar eller på hotell. Mat serveras på skolor, förutom frukost för de som väljer att bo på hotell. Specialmat för dem som behöver det av medicinska eller religiösa skäl går att ordna.

När ni inte spelar fotboll kan ni välja att t ex besöka trampolinparken Yoump, gå på spökvandring på Örebro Slott eller slänga er i Hjälmaren vid någon av Örebros många populära badplatser. Det där med kringaktiviteter kan ju till viss del styras av pengar. Behöver ni påfyllning i klubbkassan kan ni sälja delikatesser ihop med DelikatessKungen. Det har idrottsklubbar, skolor och föreningar gjort sedan 1992. Hittills har över 25 000 grupper kunnat förverkliga sina cupresor, idrottsläger och klassresor genom att sälja lufttorkad salami, ekologisk olivolja, handgjorda chokladpraliner och andra läckerheter från DelikatessKungens exklusiva producenter.

Först tar ni upp beställningar genom att knacka dörr i bostadsområden, uppvakta företagen där ni bor eller starta en kampanj i sociala medier. Varje spelare/försäljare får en egen webbshop där släkt och vänner enkelt kan lägga sina ordrar. När ni är nöjda med bearbetningen av marknaden berättar ni det för DelikatessKungen så får er kontaktperson hem alla varor ni sålt. Sedan är det bara att leverera dem till kunderna, ta betalt och behålla er del av pengarna.

Ni får provision på allt ni säljer, så ju mer lyckade försäljningsstrategierna blir, desto mer klirr i kassan. Andra lag har tjänat ihop till både träningsläger och cupresor på det här sättet, så testa gärna om metoden kan ta er till Örebro.