Ting Hockey Cup

Sommaren står i full blom utanför mitt arbetsfönster. Solen skiner från en klarblå himmel och fåglarna håller konsert för full näbb. Vad passar väl bättre då än att blogga om en ungdomscup i ishockey? Jag tänkte väl det. Lite ishockey för alla intresserade sitter aldrig fel oavsett vilken tid på året det är. Idag vill bloggen tipsa er om en hockeyturnering för ungdomar som varje år går av stapeln i det lilla småländska samhället Tingsryd. Mina damer och herrar, vi presenterar för er: Ting Hockey Cup.

Ting hockey cup

Ting Hockey Cup
Ting Hockey Cup spelas i Tingsryd i hjärtat av Småland och är utan tvivel en av landets allra mest livaktiga cuper för hockeyspelare i ålderskategorin U12. Det är hockeyklubben Tingsryds AIF och hockeybutiken Ting Hockey – som uppenbart har namngett cupen – som står bakom denna mycket populära cup som varje år lockar deltagande ungdomslag från hela landet att bege sig till de småländska skogarna för att kämpa om äran av att kunna ta hem vinsten i denna prestigefyllda hockeycup. Om er klubb skulle vara intresserade av att vara med och spela i Ting Hockey Cup så går det bra att surfa in på turneringens egen hemsida och läsa mer. Ting Hockey Cup 2013 går av stapeln under helgen 6-8 september. Kom dock ihåg att antalet deltagande lag är maximerat till åtta i Ting Hockey Cup.

En verklig folkfest
Själva spelet i Ting Hockey Cup pågår under en hel helg – från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag – i det verkligt maffiga hockeytemplet Nelson Garden Arena i Tingsryd. Tingsryd är för övrigt ett samhälle där hockeyn står i fokus på ett speciellt sätt. Just detta helt enorma intresse för ishockey som finns i Tingsryd är ganska kul att notera. Det finns nämligen inte någon annan ort i Sverige (tätorten Tingsryd har bara 3 000 invånare) som kan ståta med att ha ett hockeygymnasium och dessutom en hockeyklubb (Tingsryds AIF) som spelar i Allsvenskan med goda chanser till ett högre avancemang. I Tingsryd är ishockey närmast att betrakta som en helig institution och det är därför inte särskilt konstigt att man även arrangerar en av Sveriges mest prestigefyllda ungdomscuper i ishockey. Ting Hockey Cup är en verklig folkfest som måste upplevas på plats i Nelson Garden Arena.