Var med i Ponnyallsvenskan

Vi är bloggen som tipsar er klubb eller förening om spännande cuper och tävlingar som ni kan vara med i. Idag så vill vi slå ett slag för Ponnyallsvenskan. Intresset för hästar och ridsport är i ständigt ökande i vårt land. Överallt i vårt avlånga land så finns det mängder med i allra högsta grad aktiva ridklubbar och allihop så utgör dessa stall och ridhus helt naturliga mötesplatser för hästintresserade ungdomar i alla åldrar. Det känns därför ganska viktigt att betona att det inte alls är enbart tjejer som ägnar sig åt hästsport. Nej, grejen är att andelen killar som upptäcker hur roligt det är att lära sig rida och därmed satsa framåt med siktet inställt på en karriär på hästryggen också ökar starkt. Detta märks med all önskvärd tydlighet om man tar en lite närmare titt på de svenska ridklubbarnas medlemsmatriklar.

Baryard

Ponnyallsvenskan
Hästhoppningen har även den fått ett kraftigt uppsving på senare år, till stor del tack vare framgångsrika hoppryttare i stil med Rolf-Göran Bengtsson, Malin Baryard, Lisen Bratt och Helena Lundbäck. Deras framgång har fått många yngre att också drömma om att gå i deras fotspår. I vårt land är det ordnat på så sätt att hopptävlingar är uppdelade i olika kategorier beroende på var man bor någonstans i landet. Lagtävlingar i hästhoppning i Sverige brukar rent allmänt delas upp geografiskt i kategorierna lokalt, regionalt och riks. Svenska ridsportförbundet har därför bland annat dragit igång en riksomfattande lagtävling för yngre ryttare som heter Ponnyallsvenskan och som du kan läsa mer om genom att gå in på förbundets egen hemsida. Här får ni även information om hur ni kan anmäla er och delta med ert lag i Ponnyallsvenskan. Hela denna turnering i hästhoppning för ryttare och ponny rullar på över hela Sverige och avslutas traditionsenligt varje år i samband under pompa och ståt med finalhoppningar under Nationaldagstävlingarna på Strömsholms slott utanför Västerås.

Ponnyhoppning
Man skiljer alltså mellan ponny och häst och det som är den stora och helt igenom avgörande skillnaden mellan ponny och häst är mankhöjden. En ponny får ha en maximal mankhöjd på 148 centimeter. Är mankhöjden högre än så räknas den som häst. Ponnyer delas även in i de fyra kategorierna A, B, C och D beroende på mankhöjden.