Rimbo Cup Ungdom, fotboll

Under en helg, fredag-söndag, i mitten av juni anordnar Rimbo IF fotbollsturneringen Rimbo Cup Ungdom. Cupen är öppen för pojk- och flicklag på 10-12 år. Senast det begav sig var det över hundra lag som kämpade på sex gräsplaner varav två av konstgräs.

Rimbo är en tätort med femtusen invånare två mil väster om Norrtälje och sex mil norr om Stockholm. Väljer ni inte att åka dit med egna bilar tar Storstockholms Lokaltrafik er på dit på en dryg timme för en billig penning. Från idrottsplatsen Arkadien har ni utsikt mot Långsjön och en badplats där ni kan svalka er efter dagens slut eller mellan matcherna.

Rimbo Cup Ungdom erbjuder sex olika deltagarpaket beroende på om ni vill att mat ska ingå och om ni vill bo på vandrarhem, i skolsal eller ordna ert eget boende. Väljer ni att inkludera kost och logi i priset tillkommer inga andra kostnader, förutom resan till och från Rimbo.

Men ett satsande fotbollslags klubbkassa är ju ofta redan ansträngd med andra inplanerade cupresor, utrustning och kanske ett träningsläger, så vill ni lägga Rimbo till tävlingskalendern kan det vara smart att samla pengar till resan.

Ni kan anordna en loppmarknad, sälja entrébiljetter för en match mot föräldrarna, sälja tomglas eller något annat. Vill ni slippa ta några ekonomiska risker och undvika administration och annat krångel kan ni ta kontakt med DelikatessKungen, som hjälpt idrottsklubbar att finansiera cupresor i nästan 30 år. De har produkterna, säljmaterialet och en smart app som hjälper er i arbetet.

Varorna det gäller är exempelvis belgiska, handgjorda chokladpraliner, ekologisk olivolja av noga utvalda sicilianska oliver och lufttorkad salami med extra hög kötthalt. Hur och var ni säljer dem bestämmer ni själva. Ni kan knacka dörr hos näringsidkare eller privatpersoner, sälja utanför det lokala köpcentret eller i sociala medier på internet.

Först tar ni upp beställningar. När ni är nöjda med det jobbet får ni hem alla sålda varor till er kontaktperson, en tränare, förälder eller annan vuxen, och därefter levererar ni delikatesserna till kunderna som betalar när de får hem dem. Hur mycket ni tjänar beror helt på hur mycket ni säljer eftersom ni säljer på provision. Därför väljer ni själva hur mycket tid och kraft ni ska lägga på försäljningen. Genom åren har tusentals idrottslag, föreningar och skolklasser sålt delikatesser. En del flera gånger eftersom det gått bra första gången.