Schackfyran med laget

Schackfyran

Schack är en billig sport som inte kräver någon dyr utrustning. Ett bräde med pjäser och en schackklocka är allt som behövs för att spela, och det håller klubbarna med. Samtidigt är det ett spel som lär barn och ungdomar tålamod och logiskt tänkande de har nytta av både i skolan och resten av livet. Så då borde det kanske pumpas in skattepengar i verksamheten, men hittills har det inte hänt. I bästa fall får klubbarna pengar att anställa en instruktör och hålla träningar i kommunala lokaler.

Men som alla som hållit på med någon sport eller idrott vet krävs det så mycket mer. Det kostar pengar att åka på tävlingar, både i anmälningsavgifter och resor i form av tåg- och bussbiljetter eller bensin åt transporterande föräldrar. Träningsläger eller långa tävlingar kan pågå i flera dagar och då kostar övernattning, restaurangbesök och resor med den lokala kollektivtrafiken.

Schackfyran är en schacktävling som både är lokal och nationell. Först spelas lokala och regionala turneringar där man kvalificerar sig till den stora riksfinalen som avgörs i maj/juni varje år i ABB Arena Syd i Västerås. Schackfyran är faktiskt världens största schacktävling och som framgår av namnet är tävlingen öppen för fjärdeklassare. Givetvis både flickor och pojkar, schack är ju en sport där man kan spela mot varandra på lika villkor oavsett kön eftersom det är hjärnorna och inte musklerna som avgör.

Man tävlar klassvis, men det är de lokala schackklubbarna som driver på utvecklingen genom att besöka fjärdeklasserna runt om i landet och lära ut regler och grunder. I Schackfyran premieras antalet spelare. Ju fler som är med från klassen, desto större chans är det att vinna, så här gäller det verkligen att ”kämpa väl”.

I Sverige finns det runt 1 330 schackklubbar i 25 distriktsförbund och för dem är Schackfyran bara en tävling bland många. Runt 40 000 svenska ungdomar är organiserade schackspelare och för dem finns Skol-SM, Kadettallsvenskan, Juniorallsvenskan och en rad regionala turneringar där man både tävlar individuellt och i lag. Ratingsystemet gör att alla kan vara med och spela, men alla har kanske inte råd.

Ett sätt att tjäna pengar till klubben är att sälja salami, cheddarost och andra delikatesser åt Delikatesskungen, som samarbetat med föreningar och skolklasser sedan 1992. Läs här om inte det skulle kunna vara en framkomlig väg för er schackklubb.