Simläger i Borås

Svensk simning har stolta traditioner och mängder av världsstjärnor genom historien. Det är kanske inte så konstigt för det finns ju simhallar på var och varannan ort, och även utomhussimningen har populariserats genom triathlon, swimrun och inte minst Vansbrosimningen där tusentals simmare varje år kastar sig ut i Vanån för att simma tre kilometer.

Morgondagens Sarah Sjöström, Lars Frölander och Therese Alshammar håller förmodligen som bäst på att utveckla sina färdigheter i en bassäng någonstans i Sverige, kanske just i er klubb. Ett sätt att ta ett simtag närmare världseliten är att åka på simläger. Landslaget brukar ofta åka till Sydafrika på läger inför stora mästerskap, men det finns bra förutsättningar på betydligt närmare håll, så varför gå över ån efter vatten när allt som behövs finns i – Borås!

I Borås Simarena anordnas simläger av flera träningsarrangörer, som Sportstravel och Olka Sportresor. Borås är en mysig småstad i Västergötland känd för kläder och postorder, men här finns också mycket idrott, och Simklubben Elfsborg har en stor del i detta.

Under ett simläger i Borås bor man i stugor på Borås Camping eller hotellrum exempelvis på Scandic Plaza. Träna gör ni i femtiometersbassäng, inomhus eller utomhus. När ni ändå är i Borås kan ni passa på att besöka Borås Djurpark där ni kan stöta ihop med svenska djur som älg och brunbjörn, men också afrikanska stäppelefanter, sibiriska tigrar, lejon och giraffer. Upzone Äventyrspark är en annan plats där man kan få tiden att gå genom att klättra i äventyrsbana eller utmana kompisarna i Gladiatorduellen. Eller koppla av genom att besöka något av Borås många museer, som Textilmuseet, Abecita Konstmuseum eller Borås Konstmuseum. Eller stanna på campingen och varva ned med en kanottur, boule eller minigolf.

För att ha råd med både simläger och kringaktiviteter kan ni med fördel låta era unga simtalanger testa sina färdigheter i försäljning. Det är ett kul sätt att stärka lagandan på torra land. Genom att sälja Delikatesskungens produkter, t ex storsäljarna salami och cheddar, till grannar och släktingar kan ni få pengar till både det ena och det andra. Beställ gratis information och se om det inte kan vara något för er.

Simma lugnt!