Skadevi Handbollscup

Skadevi Handbollscup är en handbollsturnering för unga som varje år spelas under allhelgonahelgen, i anslutning till höstlovet. Spelplatsen är Skövde och Tibro, arrangör är IFK Skövde. Cupen har funnits sedan 1977 och vuxit dramatiskt sedan dess. Senast deltog över 400 lag, så detta är en riktig handbollsfest.

Skadevi Handbollscup är öppen för flickor och pojkar på tio till sexton år, inklusive två klasser parahandboll för tjejer och killar med funktionsnedsättning. Först gruppspel fredag-lördag, sedan omlottning och finalspel med avslut på söndagen. Matcherna döms av legitimerade domare och föreningsdomare från IFK Skövde. Speltiden är 2 x 12 minuter för de yngsta, 2 x 20 för de äldsta och alla lag garanteras fyra matcher.

Men som i de flesta idrottscuper är det så mycket mer än bara matcher. Förutom lokala aktiviteter, bl a i samarbete med arrangörsklubbens elitspelare, erbjuds rabatt på ett besök på Arena Skövde, ett av landets bästa äventyrsbad, och Skara Sommarlands halloweenspecial Scary Sommarland. Spelarnas föräldrar kan delta i en föräldramiddag i form av grillbuffé på Scandic Billingen.

Och så är det ju övernattningar. Boende på närliggande skolor och tre mål mat om dagen erbjuds alla handbollsspelare och ledare, med specialkost för dem som behöver. Resor mellan boendet, arenorna och andra aktiviteter ordnas med speciella cupbussar. Deltagarkortet ger fria resor med dessa.

Till Skövde åker ni enklast tåg, buss eller egna bilar. Från Stockholm är det 35 mil, från Göteborg 15. Men innan ni bokar biljetter kanske ni behöver se över klubbkassan? Utgifterna är ju i regel större än inkomsterna för ett juniorlag i handboll, men det går att rätta till den obalansen. Flera företag erbjuder samarbeten med idrottsklubbar och föreningar. Ofta gäller det olika typer av försäljning.

Ett av dessa företag är DelikatessKungen som i snart 30 år sålt sina produkter med hjälp av skolklasser och idrottslag. Det är delikatesser som salami, cheddarost och handgjorda praliner. Era spelare säljer dem till släkt och vänner, grannar eller lokala företag på er egen ort. Att hjälpa ungdomar att få råd med sina fritidsaktiviteter och samtidigt få välsmakande delikatesser hem till dörren brukar vara populärt, och det bästa av allt är att försäljningen är provisionsbaserad så ju bättre arbetet går desto mer pengar tjänar ni. Ni kan alltså finansiera era idrottsresor genom denna försäljning, och på köpet ha kul, stärka lagandan och lära er att sälja.