Spela innebandy utomhus i Västervik

I Västervik har man numera ställt alla begrepp på ända genom att arrangera en innebandyturnering – utomhus. Jo, det är säkert. Hur konstigt det än låter så är det faktiskt dagens hela och fulla sanning. Sedan år 2010 så har man nämligen i regi av Westerviks innebandyklubb (WIBK) arrangerat Sveriges största och till dags dato enda utomhusturnering i innebandy. Namnet till trots så verkar det faktiskt som om det skulle kunna fungera helt utmärkt att spela innebandy ute under en bar himmel. Detta är en turnering i innebandy för ungdomar som vi verkligen skulle vilja slå ett slag för och tipsa er i er förening eller klubb om att ni kan vara med i. Turneringen som vi snackar om här går under namnet Västervik Junior Open. Hittills har man från arrangörens sida enbart siktat in sig på spelare och lag från vårt eget kära Sverige men från och med 2013 års upplaga av Västervik Junior Open så är denna innebandyturnering utomhus även öppen för lag från andra länder också. Västervik Junior Open goes international, skulle man kunna säga. Läs mer här.

VJO

Växer sig större och större
Innebandy är en stor sport i Sverige. Hela grejen med att starta en innebandyturnering som man spelar utomhus var från allra första början en grej som några eldsjälar i WIBK kom på för att Västerviks ungdomar skulle ha något att göra veckorna innan skolan började igen efter sommarlovet. Turneringen i Västervik går nämligen alltid av stapeln under den första helgen i augusti. Men ganska snabbt insåg man att intresset från andra klubbar runt om i landet var så stort att man helt sonika beslutade sig för att öppna upp turneringen för alla intresserade och sedan har det i princip bara fortsatt att rulla på. Det som började i det lilla lokala initiativet växte sig snabbt allt större och större.

Kalla fakta om Västervik Junior Open
Kravet som finns för att få spela i Västervik Junior Open är att laget är knutet till en idrottsklubb och har en ledare som är över 18 år. Man spelar i formatet 3 mot 3 plus målvakt och man måste minst vara 7 spelare i varje lag. Västervik Junior Open vänder sig till spelare i åldern 10 till 17 år och såväl killar som tjejer är givetvis välkomna att delta i turneringen. Prissumman i turneringen ligger på 40 000 kronor. Västervik Junior Open är för övrigt ett samarrangemang mellan Westerviks innebandyklubb och Västerviks kommun.