Spela Mölndals UngdomsCup i innebandy

Innebandy har spelats i Sverige sedan slutet av 1960-talet, från början mest som uppvärmning inför andra grenar eller för att slå ihjäl rasttid på skolgården. 1979 hade innebandyn utvecklats till en egen sport och det blev dags för bildandet av världens första innebandyklubb, i Sala i Västmanland. Så småningom arrangerades ett riksmästerskap i innebandy och 1981 bildades Svenska Innebandyförbundet. Inom några år fanns över hundra innebandyklubbar i landet. Nu finns det över tusen klubbar och över hundratusen licensierade spelare. Troligtvis är det runt en halv miljon svenskar som regelbundet spelar innebandy i föreningar, genom Korpen, på skolor och arbetsplatser. Internationellt finns det över 30 länder där innebandy spelas och om sporten skulle bli olympisk gren lär utvecklingen fortsätta spikrakt uppåt.

Innebandy är alltså ganska ny som organiserad sport. Därför är det extra imponerande att Mölndals Innebandyförening har arrangerat Mölndals UngdomsCup, MUC, i hela 26 år i rad. Turneringen går av stapeln varje år i april, i olika skolor i Mölndal, och är sanktionerad av Svenska Innebandyförbundet. De yngsta spelarna är tolv år och i de äldsta klasserna spelar sjuttonåringar.

Varje klass lottas i fyralagsgrupper. Ettan och tvåan i gruppen går till A-slutspel medan övriga går till B-slutspel. Samtliga matcher spelar 2×15 minuter förutom A-finalerna där det är 2×20 minuter som gäller. Oavgjorda slutspelsmatcher förlängs med 5 minuter sudden death och eventuella straffar.

MUC spelas under tre dagar, så totalt blir det två övernattningar. Logi och mat (två nätter, två luncher och en middag) går att beställa i ett paketpris direkt från arrangören. På samtliga spelplatser erbjuds dessutom fikaförsäljning. På plats finns också företaget CC Sport för att demonstrera marknadens senaste innebandyutrustning.

Här är ett litet reportage från ett tidigare år. Mer information och inspiration kan ni hitta på MUC:s hemsida och Facebooksida.

Vill er innebandyklubb vara med i nästa års utgåva av Mölndals UngdomsCup är det hög tid att börja planera och där kan vi kanske bidra med en viktig komponent. Även om man väljer bort lyxhotellen till förmån för egna liggunderlag och sovsäckar i skolsal kostar det ju alltid en slant att åka på cup.