Svennis Cup i Torsby

Cup2
Svennis Cup är en av sommarens många cuper för ungdomar som gillar att spela fotboll. Om ni funderar på om det inte vore läge för klubbens unga förmågor att vara med och delta i en fotbollsturnering som är på god väg att växa sig riktigt stor så är detta ett mycket bra alternativ att kika lite närmare på. Svennis Cup är mycket riktigt – som namnet på turneringen antyder – en fotbollscup för unga spelare som har lånat sitt namn från den mer eller mindre legendariske fotbollstränaren Sven-Göran ”Svennis” Eriksson. Svennis Cup går av stapeln den första helgen i augusti varje sommar i Torsby i ett sommarfagert Värmland och årets upplaga av Svennis Cup spelas för övrigt fredag till söndag 2-4 augusti 2013 och lockar många lag främst från Sverige och Norge. Det är med anledning av att det är i Torsby som man arrangerar cupen som man har valt att som en hommage till bygdens store son kalla turneringen för Svennis Cup. Sven-Göran Eriksson är nämligen född i en liten by strax utanför Torsby.

Detta är Svennis Cup
Det är den lokala fotbollsklubben Torsby IF som står som arrangör av Svennis Cup. På cupens egen officiella hemsida så kan man läsa en hel del om förberedelserna inför årets upplaga av Svennis Cup. Där står det bland annat berättat om följande ganska trevliga nyhet som kan vara bra att känna till. ”En nyhet är att vi erbjuder lag att ligga på träningsläger dagarna innan Svennis Cup.” Detta betyder i klartext att om ni är intresserade av att trimma samman er som lag innan själva turneringen startar så har ni en mycket förmånlig möjlighet att genomföra ett träningsläger i soliga Värmland. Turneringen Svennis Cup har både pojk- och flickklasser och spelas på riktiga gräsplaner. Inget konstgräs här, inte. Alla lag spelar tre dagar och är garanterade två matcher per dag och minst sex matcher totalt. De första matcherna börjar vid klockan 11.00 på fredagen. Så ett hett tips är att ni som lag ser till att vara på plats och ombytta samt redo för match i god tid innan domaren blåser i sin visselpipa.

Sven-Göran Eriksson – som i skrivande stund jobbar som teknisk rådgivare i fotbollsklubben Al Nasr i Förenade Arabemiraten – är säkert mycket stolt över ”sin” fotbollscup hemma i Torsby.