Ta laget till Finnkampen

Finland blev självständigt 1918, och ingenting symboliserar ju självständighet bättre än att tävla i idrott mot andra nationer. Därför utmanade man ”storebror” Sverige på en friidrottskamp som första gången kom till stånd 1925. Från början högst oregelbundet. Särskilt eftersom det kom ett världskrig i vägen, men numera går Finnkampen (eller Sverigekampen, som den heter i Finland) varje år, en helg i månadsskiftet augusti-september. Vartannat år i Sverige, vartannat i Finland.

Finnkampen

Runt mitten av 1970-talet vann Finland överlägset flera år i rad, både på herr- och damsidan. De senaste åren har Sverige vunnit mest. Särskilt herrarna som inte förlorat sedan 2011. 1970 infördes en ungdomsklass för 16- och 17-åringar, där Finland vunnit flest gånger, både på flick- och pojksidan.

I Finnkampen har vi sett den svenske världsrekordhållaren i höjd, Patrik Sjöberg, göra något så ovanligt som att hoppa längd, och här har systrarna Kallur och Carolina Klüft tävlat i… allt. Det är mycket prestige när Sverige möter Finland, men Finnkampen handlar allra mest om att kämpa för laget. Tävlingen kan lika gärna avgörs av spurtstriden mellan dem som är sist i loppet som av täten. Varje poäng räknas, allas insatser är lika viktiga. Det är ju det lagidrott handlar om, och kanske gör just detta Finnkampen till ett perfekt resmål för den förening som vill bättra på sammanhållningen i det egna laget. Entrébiljetterna är dessutom kraftigt reducerade för barn upp till 14 år.

Tävlingen går som sagt växelvis i Finland och Sverige. I år går den i Tammerfors, Finlands tredje största stad. Den är helt finskspråkig, men eftersom de flesta finländare läst svenska i skolan borde det inte vara helt omöjligt att ta sig fram med svenska (eventuellt i kombination med engelska och teckenspråk). Behöver man fler upplevelser än Finnkampen finns Muminmuseet, och nöjesparken Särkänniemi som har hela sju berg- och dalbanor.

Till Tammerfors går tåg och buss från Åbo och Helsingfors, dit det ju både går båt och flyg från Sverige. Övernatta kan man göra exempelvis i campingstugor eller tält på Härmälä Camping. Eller vänta till nästa år då Finnkampen går på Stockholms Stadion igen.

Oavsett om ni väljer att åka till Finnkampen när den går i Sverige eller Finland kan ni dryga ut reskassan genom att sälja lättsålda delikatesser till föreningen. Ni säljer salami, cheddar, praliner, extra jungfruolivolja, lakritskulor, dragerad mandel och delikatessvåfflor, Delikatesskungen levererar, och så delar man på pengarna. Hur enkelt som helst!