Tennisläger i Ystad

Vore det inte skönt att åka iväg med tennisklubben till en plats där ni bara kan fokusera på tennis? Där era tennisjuniorer inte slits mellan skola, kompisar och fester utan bara kan hänga med andra tennisspelare i några dagar. Den platsen finns, den heter Sandskogen och är en utomhustennisanläggning som drivs av Ystads Tennisklubb.

Här finns sex tennisbanor med Båstadgrus, men denna idrottsplats är så mycket mer än några tennisbanor. Här finns omklädningsrum och duschar, ett kafé, en tennisshop med strängningsservice och möjlighet att ta hjälp av klubbens egna tränare.

Inom ett stenkasts radie finns en fotbollsplan, en sandstrand, minigolf, motionsspår och en utomhusbassäng om ni önskar motionera på andra sätt, och ett centrum på promenadavstånd. Vill ni ha lite paus från idrottandet kan ni ta en promenad genom Ystad, en trevlig småstad som sommartid livas upp av turism. Ni kan också besöka Ystad Djurpark eller gå på guidning i Kurt Wallanders fotspår.

Men förlägger ni ert träningsläger till Sandskogen behöver ni faktiskt inte lämna tennisområdet för en sekund. Ni bor i klubbvillan, en våning upp från tennisshoppen. Inget lyxboende, men fullt utrustade sovsalar med våningssängar. Till Ystad åker ni enklast tåg och går från stationen till tennisanläggningen.

Tennis är tyvärr ganska dyrt. Känner ni att ni inte riktigt har råd med ett tennisläger går detta att råda bot på genom att tjäna pengar. Jodå, även unga har möjlighet att arbeta och dessutom på ett kul och lönsamt sätt – försäljning. Flera företag jobbar ihop med idrottsföreningar i försäljningssamarbeten. Ett av dem är DelikatessKungen. Om era spelare säljer företagets produkter kan försäljningen finansiera denna och andra idrottsresor.

Produkterna det gäller är exempelvis belgiska, handgjorda chokladpraliner, lufttorkad salami utan tillsatser och en prisbelönt cheddarost, allihop i attraktiva presentförpackningar. Ni väljer själva när, var och hur ni säljer. Ni kan sälja till företag eller privatpersoner, på torget eller på nätet. När ni har tagit upp beställningarna får ni hem varorna, levererar dem till kunderna och tar samtidigt betalt. Ersättningen är provisionsbaserad, så för varje vara ni säljer får ni mer pengar att lägga på tennislägret.

Men fungerar det verkligen? Ja, hittills har mer än 25 000 grupper av föreningar och skolor jobbat ihop med DelikatessKungen. Många har gjort det flera gånger eftersom de fick blodad tand efter första försöket. Försäljning kan vara både roligt och lönsamt. Precis som tennis.