Utländskt simläger

Simmare tränar ofta tidiga morgnar innan solen gått upp. Mörkt och kallt hela hösten och vintern alltså. Vi bor ju där vi bor, så det är svårt att göra något åt, men ska er simklubb boka in ett träningsläger kan ni välja en varmare destination.

Here We Go Sportresor arrangerar träningsresor i olika sporter. Det började med fotboll och golf, men nu finns även simresor på programmet. I Paphos på Cypern kan ni bo på Aliathon Holiday Village och träna på Yeroskipou Sport Centre i en pool med olympiska mått uppvärmd till 27 grader. Föredrar ni klimatsäkra Teneriffa finns en träningsanläggning i Playa de las Americas. När ni inte simmar kan ni ägna er åt biljard, bordtennis och cykling. Eller att bada i havet istället för i femtiometerspoolen. Även sportresearrangören LA Travel erbjuder simlägerresor till olika destinationer i Europa.

Annars går det utmärkt att boka ert eget läger i valfritt land, komplett med kost och logi eller också bokar ni allt separat – resa, hotell, träningsanläggning och restauranger. Bestäm vad ni absolut vill ha med på ett simläger, vad ni kan kompromissa med och vad ni kan vara utan, sedan är det bara att leta.

Fördelen med att anlita erfarna researrangörer är att de vet vilka frågor som kan uppstå och vilka behov tidigare kunder haft, sedan ser de till att ha lösningar på allt. En god idé är att först ta reda på om de har ett bra ”track record”. En arrangör med fina vitsord från gamla kunder och samarbetspartners kommer troligen agera proffsigt även när ni anlitar dem.

Nackdelen med en extra mellanhand är att det kostar pengar och den kostnaden kommer att läggas på er räkning, men det kan man också se som en extra försäkring. Att resa ett par hundra mil för att upptäcka att man inte fått vad man betalat för är värt mycket att slippa.

Fast simklubbar är precis som andra idrottsföreningar sällan rika. Varje krona räknas. Vill ni ha fler kronor att räkna kan ni börja reseäventyret med att tjäna ihop en extra slant till träningslägret. Företaget DelikatessKungen har samarbetat med idrottsklubbar i flera decennier. Om era juniorer säljer deras delikatesser får klubben en del av vinsten för varje vara. Delikatesserna det gäller är bl a ekologisk extra jungfruolivolja, salami i olika smaker samt dragerad lakrits och mandel. Kanske blir de er biljett till ett lyckat simläger.