Försäljningstips till föreningen

För att lyckas i er ambition att tjäna pengar till föreningen så kan det vara bra att ta en liten titt på hur framgångsrika försäljare beter sig när de ska ”göra sin grej” – det vill säga sälja in sin produkt hos en kund. Det man kan säga om detta är att allt – precis allt – börjar och slutar med en rätt mental inställning till den försäljning som man har bestämt sig för att utföra. Här ska ni få tre smarta tips som kan hjälpa er ganska långt i er strävan att tjäna pengar till föreningen.

Tips nummer 1: Ha roligt

Bestäm er redan från början för att ni ska ha roligt tillsammans under den period då ni säljer era produkter. Vare sig det handlar om att sälja salami, strumpor, kakor eller något annat så ska er inställning till det hela vara att ni har skojigt när ni säljer det som ni säljer. På så sätt är nämligen halva vinsten i hamn redan innan ni har sålt klart. Peppa varann hela tiden och fokusera på allt som är glatt och positivt, då kommer ni att gå långt. Kom ihåg att alltid ha ett glatt leende på läpparna – det som på försäljarspråk brukar kallas för ”det vinnande leendet” – när ni möter era kunder. Ett leende brukar nämligen smitta av sig ganska effektivt och genom att locka din kund till att le så har du vunnit kundens förtroende. Därmed har du i princip redan fått in ett sälj.

Tips nummer 2: Ordna säljtävlingar

Ett mycket bra sätt att peppa varann till att sälja ännu mer är att anordna så kallade säljtävlingar där den eller dem av er som säljer allra bäst vinner till exempel biobiljetter eller något annat skojigt. Genom att locka med denna morot så skapar ni en motivation hos hela gänget att anstränga sig ännu mer och att sälja ännu bättre.

Tips nummer 3: Sätt upp en tydlig målsättning

Genom att redan i förväg sätta upp en klar och tydlig målsättning med er försäljning kan ni bestämma var ribban ska ligga någonstans. Om ni exempelvis ska sälja salami kan ni bestämma att var och en av er ska sälja minst 12 salamis vardera. Genom att göra så motiverar ni vissa i gruppen att sträcka sig ännu längre och kanske sälja 15 eller till och med 20 salamis medan det alltid finns några som kommer att stanna på 12 sålda salamis. En målsättning kommer ändå att vara er till stor hjälp i er försäljning eftersom den kommer att fungera som en sporre för er allihop.

Pengar till föreningen