Åk Nolbyrännan!

Första helgen i januari körs det sedan många år tillbaka storslalom i Nolbybacken i Kvissleby strax söder om Sundsvall. Då går nämligen den nationella ungdomstävlingen Nolbyrännan av stapeln, för ungdomar på 12-16 år. Vem vet, kanske ser vi morgondagens Ingemar Stenmark eller Anja Pärson få sitt stora genombrott här, det har ju varit lite tunnsått med svenska alpina framgångar de senaste åren. Nu kan er slalomklubb ändra på det genom att anmäla era unga talanger till Nolbyrännan.

I Nolby och Kvissleby händer det kanske inte så mycket mer än detta en helg i januari, men passa på att åka till Sundsvall när ni ändå är i området. Kanske väljer ni att bo där och kommer troligen den vägen oavsett om ni flyger eller åker tåg till tävlingen. För i Sundsvall händer det desto mer – konserter, bio, gokart och paintball. Här finns också Himlabadet som röstats fram till Sveriges bästa äventyrsbad 2019.

Man började tävla i storslalom redan på 1930-talet. På den tiden var det inte alls den utpräglade materialsport det är idag. Skidor, stavar och pjäxor är en vetenskap numera. Allt kostar pengar och när man är ung växer man ju ur utrustningen också. Dessutom kostar liftkort och resor till skidbackarna eftersom det också är en väderberoende sport.

Allt detta sammantaget gör en ansträngd budget för såväl utövare som föräldrar och föreningar. Kanske behöver er alpina klubb ett tillskott för att ha råd att åka och tävla i Nolby. Särskilt om ni vill ha råd med andra aktiviteter när ni ändå är ute och åker. Det är ju inte helt lätt för ungdomar att samla ihop pengar. Man kan anordna en loppis, sälja lotter eller bullar, men det är svårt att få några stora pengar på det.

En metod många idrottsföreningar och skolgrupper använt sig av är att starta ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen och låt det finansiera denna och andra slalomtävlingar. DelikatessKungen har lång erfarenhet av den typen av försäljningar. Ni säljer företagets produkter, som cheddarost, praliner och salami, lokalt där ni bor. Först tar ni upp beställningar, sedan levererar ni varorna till slutkunden, tar betalt och behåller er andel. Ni får nämligen provisionsbaserad ersättning, så ju mer ni säljer, desto mer pengar blir det.