Vintrosa Beach Handboll Cup

Handboll är kul, men ingen riktig sommarsport, för ingen vill väl tillbringa sommaren i en gympasal? Lösningen heter beachhandboll, eller sandboll som det också kallas. Det är inte komplicerat, det är handboll utomhus på sand. Vanligtvis med färre spelare och kortare matchtid, mycket jobbigare men samtidigt vansinnigt roligt. Och vem vet, kanske blir man en bättre handbollsspelare även inomhus av att ha provat på den här mer fartfyllda varianten.

Så om ert handbollslag vill testa något nytt nästa sommar kan ni anmäla er till Vintrosa Beach Handboll Cup. Turneringen spelas i Vintrosa, strax utanför Örebro, och så har man gjort varje år i augusti ända sedan 1999. Då med fem lokala lag, men nu är den betydligt större och öppen för flick- och pojklag från tio års ålder ända upp till vuxna dam- och herrlag. Planen är 25 meter lång och 12 meter bred, och där ska tre utespelare plus målvakt samsas med ett lika stort motståndarlag. Matchtiden är 2 x 6 minuter, förutom i den yngsta klassen (F och P 08/09) som istället kör 1 x 10 minuter.

Alla lag är garanterade att få spela minst fyra matcher. Alltsammans under en dag, men vill ni ändå sova över finns plats i klassrum och gymnastiksalar. Kanske inte bekväm hotellstandard, men det funkar. Frukost erbjuds övernattande lag, kiosk och grill finns på området för alla som behöver mat i magen under dagen, spelare som publik. I år gick tävlingen av stapeln 17 augusti, men det är inte ett slumpmässigt utslängt datum utan alltid samma dag som Vintrosadagen, då det pågår mycket annat på området, så bered er på mycket publik och ta gärna tid till andra aktiviteter som körs parallellt.

Till Vintrosa tar ni er antingen med egna bilar eller med tåg till Örebro och därifrån buss med länstrafiken till Vintrosa. Från Stockholm tar det ungefär 2,5 timme, från Göteborg aningen längre.

Så vad väntar ni på? Pengar? Det har många väntat på, utan större framgång. Enklast brukar vara att ta tag i det själv. Ett välbeprövat sätt är att låta spelarna i laget idka försäljningsarbete på provisionsbasis. På det sättet väljer ni själva hur mycket ni ska tjäna och hur mycket tid ni vill lägga ner. Kolla om det inte kan vara en lösning att samarbeta med DelikatessKungen och låta deras delikata salami, cheddarost och ekologiska olivolja finansiera resan.