Lergökakampen

Kom iväg på Lergökakampen i Ängelholm. Lergökakampen är namnet på den årligen återkommande turneringen i brottning för barn och ungdomar som föreningen Ängelholms Brottarklubb arrangerar på vårkanten varje år och som just i år 2013 flyttade in i helt nya lokaler, nämligen Kungsgårdshallen på Västra Kungsgårdsgatan 4 i Ängelholm. Visserligen kanske det är som så att många av oss förknippar den skånska metropolen Ängelholm med ishockey i form av hockeylaget Rögle som fram till och med säsongen 2012/2013 spelade i Elitserien – nuvarande SHL – men som åkte ur serien och i nuläget spelar i Hockeyallsvenskan. Men Ängelholm har fler idrottsliga strängar på sin lyra än så vilket Lergökakampen i brottning är ett ganska tydligt exempel på.
Lergökakampen
Vi är ju som nog varje uppmärksam bloggläsare redan har noterat en blogg som på många olika sätt och vis vill vara med och tipsa om tävlingar, cuper och turneringar som på ett eller annat sätt kan vara intressant att hålla koll på för en klubb, förening eller ett lag. Om det är brottning som är ert eget gebit så kan vi med varm hand rekommendera er att anmäla er till nästa års upplaga av Lergökakampen. Här får ni till exempel möjlighet att möta andra brottare från både Sverige och Danmark. Matcherna som utkämpas under Lergökakampen brukar vara minst sagt fartfyllda och det är alltid fullsatt på läktarna där föräldrar, syskon, kompisar och lagkamrater brukar heja fram sina kämpar till seger. Det är inte svårt att känna sympati för den fina organisation som är ett av kännetecknen för och kring brottningsturneringen i den skånska metropolen. Kommer det att vara en av era egna brottare som får stå överst på prispallen i Lergökakampen när det är dags för nästa års upplaga att gå av stapeln i Ängelholm nästa år? Då kan det vara en bra grej att se till att få iväg en anmälan dit så snart som det bara är möjligt.

Det är alltid både utvecklande och inspirerande för sportintresserade barn och ungdomar att få åka iväg till en annan plats och vara med i en turnering. Därför vill vi på bloggen slå ett slag för Lergökakampen.