Nils Liedholm Cup

NLCKom iväg på en riktigt trevlig och välordnad cup för alla barn och ungdomar som gillar att spela fotboll. Vi på bloggen har ju som bekant tagit som vår allra främsta uppgift att kunna komma med små tips på cuper, turneringar och tävlingar där ni i er förening kan vara med. Idag tänkte vi lyfta fram en fotbollscup för barn och ungdomar som arrangeras varje år till minne av en av svensk fotbolls allra största profiler genom tiderna. Nej, det är inte Zlatan Ibrahimovic vi talar om idag även om han också är stor och mycket framgångsrik inom fotbollen. För er som kanske inte har hunnit bli så gamla ännu så kan det kanske vara värdefullt att få veta lite mer om en riktig hjälte och legendar som var proffs i den italienska storklubben AC Milan för mer än 50 år sedan. Vi talar här om Nils Liedholm och ungdomscupen som det handlar om heter då givetvis Nils Liedholm Cup.

The Nils Liedholm Story
Nils Liedholm föddes och växte upp i den lilla östgötska idyllen Valdemarsvik där han var synnerligen engagerad inom olika idrotter i stil med kulstötning, spjutkastning och höjdhopp innan han slutligen bestämde sig för att det var fotbollen som han skulle satsa järnet på. Han började spela för det lokala fotbollslaget Valdemarsvik IF innan det bar iväg till den större staden Norrköping där han allra först spelade i IK Sleipner innan han tog klivet över till storklubben IFK Norrköping som han vann allsvenskt guld med två säsonger i rad. Det blev även 18 landskamper och Nils Liedholm var även med i det svenska fotbollslandslag som knep OS-guld 1948. Sedan tillbringade han 12 år som spelare i AC Milan. Efter avslutad spelarkarriär stannade han kvar som tränare i den italienska klubben.

Nils Liedholm Cup
Det är Nils Liedholms gamla moderklubb Valdemarsvik IF som till klubbens store sons minne arrangerar cupen som bär hans namn. Till sommaren är det dags igen, den 26-29 juni för att vara exakt. Då bjuder man in alla fotbollsintresserade barn och ungdomar till några härliga dagar i ett sommarfagert Valdemarsvik.