Åländskt ishockeyläger

Är ni ett ungt ishockeylag som vill lyfta ert spel till nästa nivå borde ni fundera på att åka på träningsläger. Det ger en vitamininjektion till hela laget att åka iväg på en gemensam träningsresa oavsett om det är till grannbyn eller till en storstad. Åk utomlands vet ja!

Det finns nämligen en möjlighet att åka och spela ishockey på Åland och även om det bara är en båtresa på ett par timmar från Stockholm och alla pratar svenska är det ju faktiskt en utlandsresa till Finland. Båt är det bästa sättet att ta sig dit och då kan ni dessutom boka hela träningslägret från Viking Line. Båt, boende, mat och träning ingår.

Träningen sker i Islandia-Hallen som skryter med att de har Östersjöregionens bästa is. Där kan ni testa på att spela curling också. I närområdet finns även ett badhus och tennisbanor. Fast styrketräning är kanske en vanligare komplementträning för hockeyspelare och det finns också en styrketräningslokal på gångavstånd. Förresten är allt på gångavstånd i Mariehamn, vilket är praktiskt när man åker dit med ett gäng ungdomar. Mariehamn är en trevlig småstad med 11 000 invånare. Boende sker på hotell Cikada, ett trestjärnigt hotell med 88 dubbelrum, samtliga med internet.

IFK Helsingfors, en av Finlands bästa ishockeyföreningar, förlägger sina träningsläger på Åland och Islandia, och det är ingen tillfällighet för här har man rutin på träningsläger, vet vad som funkar men är också lyhörda för kundernas önskemål.

Så det är väl bara att rensa tre dagar i kalendern och boka? Om det inte vore för pengarna. Ishockey är ju en ganska dyr sport som kräver en hel del skydd och utrustning, som dessutom måste bytas ut efter hand, så hur gärna hockeyföräldrar än vill ge sina barn det minne för livet som ett träningsläger kan innebära finns det ekonomiska gränser.

Ett sätt att lösa det är att spelarna tjänar ihop pengarna själva. Det är enkelt! DelikatessKungen har sedan 1992 samarbetat med idrottsföreningar och skolklasser. Laget säljer företagets delikatesser och er del i vinsten kan finansiera hela idrottslägret. Ni väljer själva om ni ska lägga krutet på nätet eller knacka dörr, hos företag eller privatpersoner.

Det är lättsålda delikatesser som lufttorkad salami och belgiska chokladpraliner. Allihop i attraktiva presentförpackningar. När ni är nöjda med antalet beställningar får ni hem varorna till er kontaktperson. Sedan distribuerar ni dem till kunderna samtidigt som ni tar betalt av dem – busenkelt!