Umeå Fotbollsfestival

Umeå Fotbollsfestival är en folkfest i slutet av juli. Då spelar tjejer och killar från åtta år och uppåt fotboll under fyra dagar på fem olika platser i Umeå. Totalt är det sjutton olika fotbollsplaner som används. De äldsta klasserna spelar i elvamannalag på full plan, de yngsta kör femmannalag och däremellan sju och nio. De flesta deltagande lagen är naturligtvis svenska, men det brukar också bli ett gäng finska och norska, och möjligen ett eller annat ryskt eller baltiskt lag för att skänka turneringen mer internationell prägel.

Alla matcher spelas på konstgräs eller naturgräs. Först gruppspel och sedan slutspel, som de flesta cuper alltså. Man spelar enligt Svenska Fotbollförbundets regler i matcher om 2 x 15 upp till 2 x 25 minuter med utbildade domare.

Både fredag och lördag arrangeras festivaldiscon, ett för deltagare upp till tolv år och ett för de från tretton år och uppåt. Lagen bor på fem skolor i Umeå. Tre av dem fungerar också som restauranger under turneringen. Det är ju det som skiljer en sådan här intensiv cup mot vanligt seriespel på hemmaplan, att man får hänga med lagkamraterna dygnet runt, och också träffa jämnåriga från andra delar av landet och övriga Europa. Det hör liksom till att man ska köa i skolbespisningar och sova på liggunderlag i inte allt för bekväma skolsalar.

Det är lite avstånd mellan de olika spelplatserna, sovplatserna, invigningen, diskot och andra kringaktiviteter. För det ändamålet finns festivalbussar som snabbt och enkelt transporterar runt lagen. För att kunna hålla koll på alla matcher och platser, både för spelarna och för deras fans och familjer, finns en smart och kostnadsfri app.

Tävlingsavgift, kost och logi för deltagande i Umeå Fotbollsfestival kostar en del, och bor ni inte i Umeå blir det ju en slant för själva resan också. Om de räckte med UFF vore det väl en sak, men många lag har flera cuper och träningsläger inplanerade. Behöver ni ett tillskott till lagkassan kan ni testa ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen.

Det går till så att era spelare säljer DelikatessKungens produkter mot provision. Först tar man upp beställningar. När den delen av försäljningen är avslutad skickas varorna ut till er kontaktperson. Sedan levererar ni dem till kunderna, tar betalt av dem och behåller er del av vinsten. Denna försäljning har finansierat många skolresor och tävlingshelger ända sedan 1992 när DelikatessKungen startade verksamheten. Kanske skulle det passa er också?