Borlänge Bandy Cup

Bandy är ett spel med stolta traditioner och Borlänge en av de stora nästena för denna sport. Därför faller det sig naturligt att en av de allra trevligaste bandyturneringarna, nämligen Borlänge Bandy Cup, spelas just där, närmare bestämt under en helg i slutet av januari. 28-30/1 2022 spelas cupen för 35:e gången och är då öppen för pojkar födda 2009 och senare, och flickor födda 2007 och senare.

Speltiden är 2 x 20 minuter per match, på fullstor bandplan med fritt antal avbytare. Först gruppspel, därefter slutspel i tre grupper – inga lag åker ut efter gruppspelet, så totalt spelas det 37 matcher på Tunets IP, från fredag till söndag.

Mat serveras på Tunets skola ett stenkast därifrån, tre mål om dagen från middag på fredagen till lunch på söndagen. Däremellan finns en cafeteria med läsk, glass och andra onyttigheter. Även boendet har arrangören Borlänge Bandy tänkt på genom att tillhandahålla skolsalar på gångavstånd från arenan. Många tycker att det är en viss tjusning i att sova på golvet på liggunderlag eller luftmadrass, men för de lag som önskar kan man ordna fördelaktiga priser på vandrarhem eller hotellboende.

Ständigt detta tråkiga tema, ekonomi, men hur mycket denna och andra arrangörer än brinner för ungdomsbandy kan ingen anordna en cup utan att ta betalt. Lokaler och planer kostar, liksom kost och logi. Resan till Borlänge får lagen ombesörja själva, men bor ni inte i Borlänge blir det ofrånkomligen en kostnad för den med.

Alla familjer har olika ekonomiska förutsättningar, så bäst och mest rättvist blir det om spelarna själva kan finansiera resan, och det är faktiskt fullt genomförbart. DelikatessKungen har samarbetat med föreningar och idrottslag genom att låta dem sälja företagets produkter i sin egen stad eller by.

Först tar ni upp beställningar på handgjorda chokladpraliner, ekologisk olivolja, lufttorkad salami mm. Till er hjälp har ni DelikatessKungens app och tryckta försäljningsmaterial. Sedan får ni hem varorna, levererar dem till kunderna och tar betalt. På det här sättet tar ni ingen ekonomisk risk och slipper sitta kvar med osålda delikatesser.

Det bästa är kanske att ersättningen helt och hållet styrs av hur mycket laget säljer. Ju bättre försäljning, desto mer pengar till laget och cupresan och så behöver ni varken hålla reda på antalet arbetstimmar eller garantera en viss försäljning. Ni säljer så länge ni tycker att det är kul och vinsten överstiger arbetsinsatsen.