Piteå Summer Games

Norra Norrland ses som mörkt och kallt, men så är det inte mitt i sommaren. I månadsskiftet juni-juli spelas denna fotbollsturnering i Piteå, där midnattssolen ser till att det aldrig blir mörkt.

Piteå Summer Games startade 1990, med 169 lag från Sverige, Norge och Finland. Fortfarande kommer de flesta lagen från dessa tre länder, men även från övriga Europa och så långväga gäster som fotbollslag från Argentina, Guatemala och Mongoliet! Runt 40 000 personer besöker Piteå under helgen. 2019 anordnas turneringen för trettionde gången, ett jubileum som naturligtvis ska firas.

Turneringen är öppen för spelare mellan 8 och 16 år, både killar och tjejer. Man spelar efter FIFA:s och Svenska Fotbollförbundets regler. Det är 11-, 7- och 5-mannalag, beroende på ålder. 2 x 20 minuter för de äldsta, 2 x 15 minuter för de yngsta. Fritt antal byten i alla klasser, så att ingen ska behöva sitta på bänken längre än nödvändigt. Underlaget på de olika arenorna är naturgräs och konstgräs. Alla matcher döms av utbildade ungdomsdomare och distriktsdomare, och bakom arrangemanget står Piteå IF och Öjeby IF i samarbete med flera andra lokala klubbar.

Under cupen bor man på någon av Piteås skolor, torsdag till söndag. Medföljande föräldrar kan campa, i tält, husvagn eller husbil. De som önskar annat boende kan kontakta Piteå Turistcenter. Transporter mellan boendet och arenorna, och transfer från Piteå Busstation i samband med ankomst ingår i deltagaravgiften. Detsamma gäller för åtta måltider, från frukost fredag morgon till lunch på söndagen, men både lunch och middag på torsdagen går också att ordna, liksom specialkost för allergiker.

Fotboll i all ära, men kringaktiviteterna håller också hög klass. Det börjar med en invigning med parad genom centrala Piteå, där 16 000 spelare och ledare deltar. Piteå Summer Games disco är ett populärt och välbesökt evenemang på lördagen. De yngre deltagarna, upp till tolv år, hänvisas istället till PSG-festen samma kväll. Ett dopp på Pite Havsbad hör till ett besök i stan, men i Piteå finns också paintball och gokart.

Vad ni än vill göra och hur ni än tänkt resa kan ett ekonomiskt tillskott komma väl till pass. Delikatesskungen har hjälpt tusentals föreningar och skolor att komma iväg på sina drömresor genom att erbjuda ett samarbete. Ni säljer Delikatesskungens produkter, tar upp bokningar och levererar, och så är ni med och delar på vinsten. Här kan ni läsa mer om hur det går till.