Skadevi Cup i futsal

Skadevi Cup är en institution sedan över 40 år. Först kom fotbollsturneringen, sedan en handbollsturnering under namnet Skadevi Handbollscup, och i år är det premiär för Skadevi Cup Futsal.

Vad är då futsal? Inomhusfotboll, kan man säga, men det är inte riktigt så enkelt. Det är en egen sport med egna regler och faktiskt en egen typ av fotboll också. Den boll man använder i futsal är mindre och har en mer dämpad studs för att passa bättre inomhus. Men inte bara bollen är mindre, det är även planen och antalet spelare. Detta öppnar upp för ett mer tekniskt spel, roligare för både utövare och publik.

Futsal uppfanns redan 1930, men det är först på senare tid sportens popularitet har tagit fart. Idag har sporten egna serier och mästerskap, men även om det är en egen sport är det många fotbollsspelare som växlar mellan futsal och ”vanlig” fotboll. För oss i Sverige faller det sig naturligt att spela innefotboll på vintern och det är också då som Skadevi Cup Futsal går av stapeln, närmare bestämt i mellandagarna, i år 28-29 december. Spelplatsen är Arena Skövde, som tidigare varit Sveriges nationalarena i Futsal.

Lagen delas upp i tre olika åldersklasser, 15-16, 14 och 13 år. Med en pojk- och en flickklass blir det alltså sex cuper som det tävlas i under denna helg. Först gruppspel, sedan A- respektive B-slutspel. Alla matcher spelas 2 x 12 minuter, man får totalt ha 14 spelare i laget varje match och det är flygande byten som gäller.

I deltagaravgiften ingår mat och sovplats i hårdförläggning (en eller två nätter), alltså golvplats i någon typ av skolsal. Inte jättebekvämt, men fråga vilken vuxen som helst och du kommer att få höra ljusa och glada historier om när de var iväg med sitt knattelag och sov på liggunderlag i en gymnastiksal.

Turneringen är helt ny, men arrangören Skadevi Cup och IFK Skövde Fotboll har alltså över fyrtio års erfarenhet av cuparrangemang, så ni kan lugnt räkna med att även detta evenemang blir en succé.

Apropå erfarenhet. Behöver ni pengar för att ha råd att åka och spela futsal i Skövde kan ni med fördel vända er till DelikatessKungen som i snart 30 år samarbetat med idrottsklubbar och andra föreningar. Sälj deras delikatesser mot provision och finansiera denna och andra cupresor och träningsläger.