Westinghouse Inlagda Gurkspel

Det har tävlats i friidrott i snart tretusen år, redan i de olympiska spelen under antiken. När de moderna olympiaderna kom igång år 1896 var friidrotten med igen. 1912 bildades det internationella friidrottsförbundet och trots att Sverige är ett litet land har vi stått oss bra i konkurrensen med flera VM- och OS-medaljörer. Mycket av det kan vi antagligen tacka våra aktiva idrottsklubbar och de ungdomstävlingar de arrangerat.

En av dessa är Gurkspelen i Västerås, en gammal klassisk friidrottstävling, och de senaste åren har den kompletterats med en inomhusupplaga, fyndigt kallad Inlagda Gurkspelen. Tävlingsarenan är Westinghouse Arena, ett stenkast från Västerås Centralstationen, och arrangör är Västerås Friidrottsklubb, som bildades 1989 när IFK Västerås friidrottssektion slogs ihop med IK Vik Friidrott.

Tävlingen äger rum en helg i mitten av januari och är öppen för pojkar och flickar på 8 år ända upp till seniorer. De yngsta tävlar på 60 meter, 400 meter och längdhopp. Högre upp tävlas det dessutom i höjd, stav, tresteg, kula och löpning upp till 1500 meter. Känns det aktuellt för er klubb att åka till Västerås 18-19 januari 2020 är det hög tid att planera resan.

Dels måste ni anmäla era idrottare, dels måste ni ordna resa och logi. Vill ni åka kollektivt till Västerås finns det både tåg- och busslinjer att välja mellan. Boenden finns det också gott om, både i form av hotell och vandrarhem. Och när ni är i Västerås, passa på att göra något mer än att bara springa och hoppa. Simma t ex, på Kokpunkten, Sveriges första actionbad.

Behöver ni pengar till klubbkassan för att ha råd att åka till Westinghouse Inglagda Gurkspel finns det lösningar även för detta. Beroende på hur gamla de är kan det vara svårt för idrottande ungdomar att hitta inkomstmöjligheter. Men testa att inleda ett samarbete med DelikatessKungen. Genom att sälja deras produkter mot provision kan ni få råd med tävlingsresor och träningsläger.

Varorna det gäller är lättsålda delikatesser som ekologisk olivolja, lufttorkad salami, smakrik cheddar och belgiska praliner. Ni tar upp beställningar och levererar sedan varorna till kunderna. I samband med leveransen tar ni också betalt. På det här sättet slipper ni lägga ut några pengar. Eftersom ersättningen är provisionsbaserad väljer ni själva hur mycket kraft ni ska lägga på försäljningen, men ju mer ni säljer, desto mer pengar blir det till klubben.